Derfor skal du bruge mikrokonverteringer i e-mail marketing

Mikrokonverteringer er ofte en undervurderet del i det digitale marketingmix. Størstedelen af besøgende på din hjemmeside ender med ikke at gennemføre et køb. De besøgende, som ikke gennemfører et køb, er dog ikke nødvendigvis uden værdi.

For nogle besøgende kan det være skræmmende, hvis de bliver bombarderet med salgsbudskaber. Det er her, at mikrokonverteringerne kommer i spil – og virkelig kan gøre en forskel. ”Mange bække små, gør en stor å” beskriver meget godt, hvordan de små mikrokonverteringer tilsammen, resulterer i en konvertering i form af et køb. Det handler om at få kunderne ført længere ned i salgstragten, hvor de ender med at være loyale kunder.

Mikrokonverteringer kan være mange ting, men her er nogle gode eksempler:

  • Besøge hjemmesiden
  • Tilmelding til nyhedsbrev
  • Kommentarer på artikler
  • Afspilning af video
  • Download af e-bog
  • Følge virksomheden på sociale medier
  • Trustpilot anmeldelser


Trustpilot anmeldelser er en vigtig faktor, som kan være med til at opbygge en tættere kunderelation. Det kan f.eks. 
være gennem en dedikeret e-mail kampagne, som bliver sendt ud til alle tidligere kunder, der er permission på. Selve kampagnen har fokus på at få netop disse kunder til at give en Trustpilot-anmeldelse, og dermed få kunden til at føle sig mere værdsat.

Hvorfor er mikrokonverteringer så vigtige?

Hvis du går i dybden med dine mikrokonverteringer, kan det hjælpe dig med at finde de svage punkter i din salgstragt. Det kan f.eks. være at 8 ud af 10 besøgende forlader din hjemmeside, når de klikker videre til en underkategori. Derfor bør du analysere, hvad der kan gøre din hjemmeside mere tiltrækkende for dine kunder. At fixe de svageste punkter i salgstragten ender ofte også med at forhøje dine konverteringer i form af salg.

På de sider med lav trafik, kan det være en rigtig god idé at fokusere på mikro konverteringerne. Lad os sige, at din hjemmeside ikke har en særlig god konverteringsrate, og du tænker, at du ikke rigtig kan forhøje den. Det er klart – du tænker kun på, at den konverterer dårligt og i forhold til data, er der ikke meget at arbejde videre på. Til gengæld, hvis du kigger på det data, som kommer fra mikrokonverteringerne, så kan der være meget mere at arbejde med. Det kunne være pain points for kunden, som du måske har overset. Du bør derfor fokusere på disse og optimere elementer i kunderejsen, som til sidst vil ende ud med en makro konvertering.

Top funnel-tunnelsyn

Mange virksomheder fokuserer (helt forståeligt) på den øverste del af salgstragten. Men, der er alligevel en ulempe ved at have skyklapperne på. Hvis du kun har fokus på din top funnel, uden at du har en strategi for de efterfølgende punkter i salgstragten, så vil du opleve, at det er mere tilfældighed og held, om din kunde ender med at købe hos dig frem for en konkurrent. Det siges også: at jo større investering eller beslutning, jo større er behovet også for alle de små mellemregninger.

En anden god ting at huske ift. top funnel er, at du står for at uddanne markedet – hvilket også betyder, at du står for udgifterne. Det er derfor enormt vigtigt, at du har fokus på de øvrige punkter i salgstragten ift. mikro konvertering. Tænk, hvis du har skabt interesse ved en kunde, hvor du har brugt tid og ressourcer på at få kunden længere ned i tragten, men til sidst ender det med, at kunden køber hos en af konkurrenterne. Det vil være enormt ærgerligt, hvis din konkurrent stjæler kunden i den sidste del af salgstragten.

For at opsummere det hele, så er det altså essentielt, at du har fokus på alle dele af salgstragten og kan skabe dig et overblik over hele kunderejsen, der i sidste ende vil give et bedre resultat for dig.

Men hvordan tracker du så mikrokonverteringerne?

En af de bedste måder at tracke mikrokonverteringerne, er med Google Analytics. Du kan tracke mikrokonverteringerne i GA ved, at tilføje hver enkelt mikrokonvertering som et event. Når dine mikrokonverteringer er tilføjet, kan du derfor sammenligne dem med f.eks. trafik, Trustpilot-anmeldelser eller tilmeldelser til nyhedsbrevet.

En anden måde til at tracke mikrokonverteringerne, er ved at tildele hver enkelt step i kunderejsen, som et mål. Hvis du så opretter en tragt i GA, kan du derfor måle de besøgende individuelt og finde ud af, hvorhenne de falder fra – uanset om det er på betalingssiden eller tidligere i kunderejsen.

Kathrine Svanborg

Kathrine Svanborg