De vigtigste trends for e-mail marketing i 2022

Flere og flere handler online

Som trenden har været det seneste årti, ser vi stadig en stigning i antallet af online transaktioner, hvorfor vi allerede nu kan sige, at online handel er en af de vigtigste trends for e-mail marketing i 2022, du skal holde øje med. 

Faktisk handlede 89% af den danske befolkning online i 2020, hvorimod tallet i 2008 blot var 59%. Der ses en stor ændring i adfærden hos forbrugeren, men også generelt i hvordan hele markedet opfører sig.

Dette er blandt andet en af grundene til, at vi ser at e-commerce vækster med raketfart, og det er virkelig relevant at kigge på, når du skal udtænke din e-mail marketing strategi. For jo flere besøgende du har på din hjemmeside, som er mere tilbøjelige end nogensinde før til at placere en ordre, desto større mulighed har du for at få mest muligt ud af dine online-besøgende.

Tættere kunderelation

Med e-mail marketing kan du skabe en tættere kunderelation, end med mange andre former for markedsføring, hvilket først og fremmest gør, at dit publikum stoler mere på din virksomhed og dit brand. 

Dette gøres oftest ved at have en venlig og gennemskuelig kommunikation, der giver kunden en følelse af, at det ikke bare er en robot de skriver med. Det er virkelig vigtigt for din virksomhed med god kommunikation til dine kunder – for uden deres feedback, support og køb, ville din virksomhed ikke eksistere.

En tættere kunderelation betyder også, at dine kunder er mere tilbøjelige til at handle ved dig igen. Hvilket vil betyde at du igen, som nævnt tidligere, forbedrer dine andre marketingkanaler, samtidig med at du øger livstidsværdien på dine kunder. 

Måden hvorpå e-mail marketing i praksis skaber den tættere kunderelation kommer til udtryk i din kommunikation og dine anmeldelser. Netop dette er en af de vigtigste trends at holde øje med i 2022. 

Opdateringer fra Apple,
Android og mail udbydere 

En af de vigtigste ting du skal holde øje med i 2022 er nyheder fra Apple, Android og generelt nyheder fra mail udbydere. Nu har vi i 2021 fået  iOS 14.5 opdateringen og Mail Privacy Protection-opdateringen, også kaldet iOS 15, som har haft stor fokus på at skulle give Apple’s kunder en større frihed i forhold til, hvornår og hvem der må spore deres online aktiviteter. 

For virksomheden er det derfor vigtigt hele tiden at holde øje og være opdateret på mail-udbydernes ændringer, hvis ikke du er det, kan det få store konsekvenser for din markedsføring. Vil du vide mere om, hvordan du kan anvende Mail Privacy Protection til din fordel her.

Owned marketing som
del af marketingmixet 

Derudover ser vi en trend, der peger i retning af, at flere og flere virksomheder implementerer owned marketing i deres marketingmix, især grundet iOS 14.5 opdateringen, men også bare et generelt paradigmeskift i hele tankegangen omkring e-mail marketing. Virksomhederne finder løbende ud af, hvor profitabel en investering, det egentlig er, både i forhold til omsætning, men især også i forhold til kommunikation og deres brand. Owned marketing ser vi helt klart som en af de vigtigste trends for e-mail marketing i 2022.

Oliver Seiffert

Oliver Seiffert