Valg af e-mail platform

E-mail marketing er et vigtigt værktøj i din samlede marketing-mix og derfor er det også meget vigtigt, at du finder den rette platform, som passer til din virksomhed. Men det kan være et svært valg. Dit valg af platform kommer an på, hvad dine krav og behov er, og ligeledes hvilke mål du har for virksomheden. Vi anbefaler derfor, at du du tager nedenstående punkter i betragtning, når du vælger din e-mail platform:

  • Hvad vil du gerne have at din e-mail platform skal kunne?
  • Er din virksomhed B2C eller B2B, eller måske begge dele?
  • Skal du anvende leadscoring?
  • Brugervenlighed

Den rette platform kan være afgørende for, om du kan få dækket dine krav og dine behov. Din platform skal arbejde med dig og ikke imod dig!

Der findes rigtig mange forskellige e-mail platforme derude og det kan være en jungle at finde rundt i. Du får her et overblik over fire af de e-mail marketing platforme, som er meget populære i dag:

Klaviyo

Driver du en e-commerce virksomhed, så er Klaviyo klart en god platform for dig. Klaviyo tilbyder en god integration med blandt andet CMS-systemerne Shopify, Magento, WooCommerce, BigCommerce m.fl. Er du især en shopify-baseret e-commecer, så er Klaviyo klart det bedste valg, da de tilbyder den dybeste integration med real-time syncing mellem CMS og e-mail platform.

Klaviyo er en meget brugervenlig platform, der gør det nemt for dig at designe dine e-mail kampagner, og med deres pre-built flows, er det nemt for dig at udarbejde flows hele vejen gennem kunderejsen. Du kan også nemt udarbejde dine egne flows og holde overblikket med deres visuelle flow builder. Klaviyo giver også gode data- og rapporteringsmuligheder, hvor du kan følge udviklingen i din virksomhed. Med datadrevet markedsføring og gode segmenteringsmuligheder, kan du dermed give en værdiskabende markedføring for den enkelte modtager.

Med Klaviyo får du:

  • Høj brugervenlighed
  • Gode rapporteringsmuligheder
  • Dybdegående data
  • Flows, der tager dig hele vejen igennem kunderejsen
  • Gode integrationsmulighed med mange CMS systemer

MailChimp

MailChimp er et af de mest benyttede e-mail marketing platforme i verden på grund af deres brugervenlige system og lave priser. Platformen er ofte benyttet af mindre eller nystartede virksomheder, som ikke har arbejdet så meget med e-mail marketing endnu.

Du får her mulighed for at udarbejde både e-mail kampagner, opsætte automatiske e-mail flows og segmentere, men på et meget basalt niveau. Vil du gerne opbygge et e-mail marketing-setup med diverse automatiserede e-mail flows, så bør du kigge andre veje end Mailchimp. Er du e-commerce virksomhed og ønsker at tage din e-mail marketing til nye højder eller vil du starte med mere end blot basale funktioner, så bør du som sagt kigge nærmere på Klaviyo.

Med MailChimp får du:

  • Høj brugervenlighed med drag and drop funktion
  • Mange integrationsmuligheder til CMS
  • Basale funktioner

ActiveCampaign

Er du en B2B virksomhed, kan det være at du gerne vil anvende leadscoring, og samtidig gerne vil udsende e-mail kampagner og automatiserede flows, så bør du kigge nærmere på ActiveCampaign.

Med ActiveCampaign får du en e-mail marketing platform og CRM i samme system. Platformen er et brugervenligt system, som gør det nemt for dig at navigere rundt og deres drag and drop funktion, gør det meget nemt for dig at designe dine e-mails. Deres advanced automation builder, gør det nemt for dig at ramme hele vejen gennem kunderejsen.

Som B2B virksomhed vil du måske også anvende leadscoring og det får du med ActiveCampaign. Leadscoring er et pointsystem, som er baseret på dine kunders handlinger. Leadscoring hjælper dig med, at få information om kundernes interaktion med din virksomhed og dermed giver mulighed for at prioritere de leads, der er mest købeklare. Læs mere her.

Anvender du Salesforce, så kan du integrere med ActiveCampaign og give dine leads en endnu bedre kundeoplevelse. Med en integrering af Salesforce, kan du også ramme dine leads baseret på information fra Salesforce og tracke dine kunder, hvordan de interagerer med din virksomhed. Vil du vide mere om leadscoring, så læs mere her.

Med ActiveCampaign får du:

  • Høj brugervenlighed
  • Gode muligheder for leadscoring
  • CRM og e-mail platform i samme system
  • Nemme segmenteringsmuligheder
  • Gode automations funktioner, der tager dig hele vejen igennem kunderejsen
  • Gode integrationsmuligheder med bl.a. Salesforce
  • Effektiv tracking

Hubspot

Hubspot er især kendt som et marketing- og salgsværktøj til store B2B virksomheder, men der findes mange forskellige niveauer som gør, at platformen også kan hjælpe mindre virksomheder. Platformen samler både salgs- og marketing funktionerne under ét program og består af fire områder: CRM, marketing, salg og service – hvor hver af områderne kan tilkøbes, alt efter hvad der passer til din virksomhed. Prisen stiger derfor i takt med hvor mange funktioner du har brug for.

Hubspot er et komplekst program, som kræver tid og ressourcer for at udnytte systemet optimalt. Har du ikke det, så bør du i stedet kigge andet steds.

Med Hubspot får du:

  • Mulighed for at have alt inbound marketing under samme program
  • Mulighed for flows – ved tilkøb
  • Gratis CRM
  • Gode integrationsmuligheder


Der findes mange flere e-mail platforme, og dette er blot et udpluk af nogle af dem, der findes på markedet. Det vigtigste i dit valg af e-mail platform er, at du finder en platform der passer til dine mål, din virksomhed og de behov du har.

Oliver Seiffert

Oliver Seiffert