Sådan opbygger du et abandoned cart flow

Et abandoned cart-flow er til de personer, som har lagt et produkt i kurven, hvorefter de har forladt den igen, uden at foretage et køb. Kunden er altså kommet igennem næsten hele din kunderejse, uden du har overbevist dem om, at de skal købe dit produkt. Frygt ej – her er løsningen på det.

Abandoned cart-flowet er skal hjælpe dig med at give kunden det sidste skub. Det gøres ved dedikerede budskaber og optimerede udsendelsestidspunkter – du har mulighed for at ramme kunden præcis, når denne er parat til at foretage sit køb.

Det fede ved et abandoned cart-flow er, at det typisk er her der ses den største omsætning pr. person. I gennemsnit forlader ca. 70% deres kurv. Det betyder, at der er et enormt potentiale i at have et abandoned cart-flow, som en af dine automations. Dette flow passer sig selv og øger blot din bundlinje.

Et abandoned cart-flow kan laves på forskellige måder og inddeles i forskellige typer af flows. Det kan blandt andet laves ud fra ordrestørrelse, om det er en returning customer eller om kunden køber for over eller under et beløb. Især det flow med under eller over et hvis beløb er relevant. Her har man mulighed for, gennem et abandoned cart-flow, at ramme kunden med eksempelvis gratis fragt eller 10% rabat, som kan lokke dem tilbage og gennemføre købet.

Her er 6 ”best practice” for dit abandoned cart-flow:

  • Lav et flow
  • Timing
  • Sense of urgency subject lines
  • Billede af produktet i kurven
  • CTA
  • Kundeservice

 

Lav et flow

For at få succes med abandoned cart-flowet er det en god idé at lave et flow med flere mails. Med det sagt er én mail bedre end ingen, mens tre er det maksimale du bør sende til dine kunder i denne type flows. Et flow kunne eksempelvis se således ud:

  • Mind kunden om deres ”Abandoned cart”.
  • Opfordre dem til at afslutte deres køb.
  • Giv dem et incitament til at afslutte købet.

Timing

Dit abandoned cart-flow skal times korrekt – det skal dog gøres med måde, du skal ikke presse kunden så meget, at de bliver irriteret på dig. Du kan du sende mail nr. et efter en time, anden mail 12 timer senere og tredje mail 24 timer senere.

På den måde er du ikke for påtrængende overfor din kunde, men sender stadig tidsnok til, at din kunde ikke har glemt dig, så du vil stadig være top-of-mind.

Sense of urgency subject lines

For at gøre dit abandoned cart-flow interessant, er det vigtigt med subject lines, som skaber interesse hos kunden. Det kunne f.eks. være:

  • 15% rabat
  • Efterladt kurv
  • 250 andre kigger også på det her produkt lige nu
  • Vi kan se at du efterlod et produkt i din kurv. Produktet er ikke reserveret, så du skal ikke vente for længe med at færdiggøre dit køb.


Her må du gerne være lidt for meget, men uden at være for påtrængende. Her er fokus at skabe lysten hos kunden, så denne går ind og afslutter sit køb.

Billede af produktet i kurven

Som overskriften antyder, bør du have et billede af det produkt, din kunde har efterladt i kurven. Dette gør sig især gældende, hvis din kunde har været rundt omkring på forskellige sider – så hjælper det din kunde til at huske, hvad dit produkt er, og hvorfor de kiggede på det, i første omgang.

CTA

Her skal du gøre det attraktivt, således at kunden trykker på CTA-knappen, og en nysgerrighed bliver vækket. Du må gerne være for meget, da det kan være med til at give kunden det sidste skub til at foretage købet. Din CTA skal placeres tæt på billedet af det produkt, som de har kigget på. Teksten kan f.eks. være ”køb nu” eller ”fortsæt købet”.

Kundeservice

I dit abandoned cart-flow, bør dine kontaktmuligheder være synlige. Hvis du f.eks. har en live chat, bør der være en ”chat nu”-funktion. Udover det, kan det være en god idé at indsætte et link til din e-mail formular eller telefonnummer, så kunden kan kontakte dig. Dette er vigtigt, hvis der opstår tvivl omkring noget ved produktet, betingelser eller noget helt tredje. Når din kunde har fået svar på de her spørgsmål, øger du chancen for at kunden afslutter sit køb.

Som du kan fornemme, er et abandoned cart-flow en vigtig del af dine automations. Som nævnt tidligere, er der ca. 70% som tilføjer produkter til kurven, uden at afslutte købet. Derfor, hvis du vil øge din omsætning, bør du få dette flow sat op hurtigst muligt.

Kathrine Svanborg

Kathrine Svanborg