SEO møder e-mail marketing: Sådan skaber du hyperrelevante e-mail flows

Gæsteindlæg skrevet af Kristian Goul Møller, indehaver af H1 Digital.

SEO og e-mail marketing er to essentielle dele af en vellykket online markedsføringsstrategi. Men hvordan interagerer de med hinanden, og hvordan kan de arbejde sammen for at forbedre din virksomheds performance? Jeg vil i dette indlæg fokusere på, hvordan en grundig søgeordsanalyse kan hjælpe med at skabe en meget præcis kategoristruktur, der gør det muligt at lave hyperrelevante automations – Upsell og Cross-Sell flows.

Søgemaskineoptimering (SEO) handler i sin grundessens om at give svaret på dét, folk de søger efter; at levere det mest relevante budskab på den bedst mulige måde. Fundamentet herfor er en grundig søgeordsanalyse, der afdækker alle de søgeord- og fraser, som potentielle kunder bruger til at finde præcis de produkter eller tjenester, de leder efter.

Med udgangspunkt i søgeordsanalysen opstilles en kategoristruktur på hjemmesiden, så hver produkttype har sin egen produktkategori; sin egen landingsside. Selvom en klar opdeling og struktur er enormt vigtig, ser vi desværre ofte, at virksomheder har forskelligartede produkter samlet i samme produktkategori. Et godt eksempel herpå kunne være en møbelforretning, der både sælger spiseborde og spisestole, og som af et misforstået hensyn har begge produkttyper liggende i den samme produktkategori, “Spiseborde og spisestole”.

Det giver en dårlig brugeroplevelse, og gør det praktisk talt umuligt at opnå gode placeringer i søgemaskinerne på de søgninger, der relaterer sig til de to kategorier. Samtidig kan det også gøre det vanskeligt at lave en effektiv e-mail marketing segmentering.

Derfor har enhver e-commerce forretning stor interesse i at have strukturerede og veldefinerede kategorier, hvor hver produkttype har sin egen kategori. Det gør nemlig, at der kan skabes meget specifikke og relevante e-mail automationer, herunder upsell og cross-sell samt replenishment flows.

Gennem en sådan tilgang kan man med marketing automation præsentere kunder for produkter, de måske også vil være interesseret i, baseret på deres tidligere browsing- eller købsadfærd. Med en meget specifik kategoristruktur kan man således skabe individuelle e-mails og budskaber, der matcher kundens specifikke interesser og behov.

Det giver ikke kun mere relevante budskaber og e-mails, men skaber også et højere engagement og deraf højere konverteringsrater – ligesom man også har mulighed for at lave personaliserede tilbud mm. Det understreger således vigtigheden af SEO – ikke kun som et middel til at forbedre placeringer i søgeresultaterne på Google, men også som et værktøj til at forbedre andre marketingkanaler som e-mail marketing.

Og i synergi med hinanden, hvor man gennem søgemaskineoptimering driver massevis af gratis, relevante besøgende ind på en hjemmeside, og herefter samler op og kapitaliserer på dén trafik gennem e-mail marketing, har man pludselig skabt sig en velsmurt marketingmaskine, der giver en bedre brugeroplevelse, skaber flere salg og stærkere kunderelationer.

Sådan får du succes med din e-mail marketing i 2024

Vores nye ebog er lavet til dig, som er nysgerrig på, hvad e-mail marketing kan gøre for din forretning.

I ebogen kommer vi rundt i alle kroge og aspekter af e-mail marketing. Alt lige fra kampagnestruktur, leadgenerering, strategi, hvordan man skriver en konverterende e-mail og meget, meget mere.

Ved at downloade ebogen, accepterer du samtidigt at modtage nyheder fra Poetype.

Oliver Seiffert

Oliver Seiffert