Hvorfor er e-mail marketing vigtigt?

E-mail marketing er den klart mest profitable markedsføringsinvestering du kan foretage dig, målt på kroner og ører – det betyder altså, at det slår både Facebook og Instagram. Vildt, ikke?

Foruden at være den mest profitable markedsføringskanal, så er e-mail marketing også en kanal med en bred vifte af muligheder, inden for både B2B og B2C. Fælles for de to er, at du med e-mail marketing kan skabe en tættere kunderelation, øge livstidsværdien for kunden og få et bedre indblik i – og påvirkning af kunderejsen. Du kan både følge, påvirke og analysere kunderejsen ned til mindste detalje – og ikke på den nærmest overfladiske måde, som du for eksempel gør det på paid social (Facebook).

På Facebook ejer du ikke selv dit lead, så du har ikke lige så stor indblik i hvem kunden er. Derfor ved du heller ikke, hvordan du skal kommunikere til den kunde. Dette ved du med e-mail marketing.

Ved at benytte e-mail marketing, får du langt mere information om dine kunder. Du ved om de er interesseret i din virksomhed, deres køn, alder og meget mere.Men hvordan er det muligt? Alle de her informationer har din modtager selv har givet lov til – de har taget et aktivt valg om at dele disse informationer med dig.

Som nævnt i overskriften, er e-mail marketing det mest profitable markedsføringsværktøj du kan benytte dig af. Det vækster som aldrig før! Og det er den mest profitable markedsføringskanal, hvilket også bidrager til væksten. Rent faktisk ligger den gennemsnitlige ROI for e-mail marketing på 44 – vi nævner det lige igen, 44 (!!) – det er absurd højt og netop derfor vækster denne kanal, og outperformer de øvrige kanaler.

En undersøgelse fra statista viser, at der i 2017 var 3,7 mia. verden over, som anvendte e-mail. Dette tal forventes at vokse til 4,3 mia. i 2022. Ydermere var der alene i Danmark i 2021 96%, som anvendte en mobiltelefon – det betyder altså, at der potentielt set er 5.606.442 mennesker, du kan ramme, via e-mail i Danmark. Prøv at tænke på, hvor stort tallet så er på et globalt plan!

Jeg tænker, at du forstår hvor jeg vil hen. Min pointe er, at med den høje ROI der i gennemsnit er på e-mail marketing, kan du godt regne ud, at hvis du ikke allerede benytter det, så skal du i gang med det samme.

Samspil mellem dine kanaler

Dog skal din e-mail marketing ikke stå alene. Der skal være et samspil mellem de forskellige kanaler – de skal kunne drage nytte af hinanden og skabe den nødvendige synergi omkring hele dit marketingmix. Via dette samspil vil din virksomhed også vækste mest effektiv.

Hos Poetype synes vi, at det fede ved e-mail marketing er, at du kan automatisere en rigtig stor del af din markedsføring. Det betyder, at du kan tjene penge, mens du sidder stille og bruger tiden på andre ting – bevares, du skal have udarbejdet dine e-mails og opsætte dine flows. Når først det er gjort, kan du læne dig tilbage og tjene penge, mens du bruger din tid på andre aspekter af din forretning, som er med til at vækste den endnu mere.

På trods af at det er automatiseret, vil du stadig kunne komme med forskellige budskaber. Her er nøglen segmentering. Gennem segmentering, vil du få mulighed for at give dine kunder tilpassede budskaber gennem hele kunderejsen, så de får det skarpeste budskab, som er skræddersyet til netop der, hvor de er i kunderejsen. Læs mere om segmentering her.,

Oliver Seiffert

Oliver Seiffert