Jupiter Cykler

Jupiter Cykler er en dansk cykelkæde, der forhandler alt fra hverdagscykler til mountainbikes og racercykler. Hvilket de har gjort med stor succes, siden 1972.
Jupiter har i dag 8 fysiske butikker og en hurtigt-voksende webshop.

Vores samarbejde

I starten af 2021 indgik vi et samarbejde med en af Danmarks største cykelkæder, Jupiter Cykler.

Samarbejdet med Jupiter Cykler kom på plads, da Jupiter ville satse endnu mere på deres online salg. Jupiter har i dag 8 fysiske butikker landet rundt, men det var først i 2020, at de for alvor begyndte at satse på online salg. Dette resulterede i, at Jupiter kontaktede os med et brændende ønske om at cementere deres online eksistens. Da vi indgik i dialogen med Jupiter, havde de nogle klare linjer i forhold til, hvad de ønskede at få ud af deres e-mail marketing-indsats.

E-mail marketing skulle bl.a. være en kanal, hvorpå de kunne forstærke deres kunderelation, derudover skulle e-mail marketing også være en kanal, som forstærkede rentabiliteten på deres nuværende annonceringskanaler (Facebook og Google). Netop derfor var vores sigtemål at øge konverteringsraten på webshoppen og samtidig forbedre livstidsværdien på både nuværende, men også nye kunder.

 

E-mail marketing helt fra basis

Før vi tog over, havde Jupiter stort set ingen former for e-mail marketing. Desuden havde de en on-site leadopsamling, der indsamlede et minimalt antal af leads ind i ugen. Dette betød altså at hele strategien skulle ligges fra bunden af.
Det mundede ud i en 12 måneders plan for Jupiters e-mail marketing indsats, der skulle være med til at opnå de forudsatte målsætninger. Men det var ikke det hele, fordi planen, der skulle lægges og implementeres i 2021, skulle også være en plan med et skalerbart set-up, der kunne vokse sig ind i 2022, 2023 og 2024.

Planen for Jupiters 2021 indebar for det første planlægningen af diverse kampagner, der skulle forløbe gennem året. Desuden indeholdte planen et automations set-up, en løbende udsendelse af nyhedsbreve og en omfattende strategi for deres leadgenerering, der omhandlede fysisk leadgenerering, on-site opsamling, samt paid social leadgenerering.

Selve automations set-uppet blev bygget nøje op, så budskaberne i de forskellige automations matcher præcis, hvor kunden er i købsrejsen. Hele rejsen, fra kunden bliver hentet ind som lead gennem opsamling på hjemmesiden eller leadgenerering på paid social, er dækket ind med automatiserede e-mail serier, som både nurture diverse leads, samt påvirker dem til at foretage den ønskede handling.

Hele set-uppet er komplekst sat sammen, da der skal tages højde for de 8 fysiske butikker, både i forhold til segmentering og kommunikation. Dette gør også, at hele e-mail marketing strategien er meget omfattende og omfavner det store brand, som Jupiter besidder.

 

Leadgenerering

Når vi indgår et samarbejde med en ny kunde, er det ikke kun e-mail marketing, som vi tilbyder.

Samarbejdet med Jupiter er baseret på, at der skal være en synergi omkring hele deres marketingsindsats, som spænder over Google, Facebook, Instagram og e-mail marketing.

Vi startede ud med at redesigne, re-implementere og optimere deres nuværende opsamling på hjemmesiden. Dette endte ud med denne slide-in fra Sleeknote, som kom ind fra det nedre højre hjørne på deres hjemmeside. (Fun fact; den forøgede leadopsamlingen med over 500%)

Derudover har vi også assisteret Jupiter med deres paid social-leadgenerering. I 2021 har paid social fyldt mere og mere hos virksomheder verden rundt, da iOS 14.5 opdateringen har gjort, at man har mistet en del data. Det har betydet, at flere virksomheder er søgt mod owned marketing, hvor man ejer sine leads og derfor altid kan se, hvor de kommer fra, hvad de foretager sig, og man kan samtidigt også attribuere korrekt.

Læs mere om leadgenerering her.

 

Optimering af hele marketingmixet

E-mail marketing forbinder, forbedrer og optimerer hele marketingsmixet.

I Jupiters nuværende opsætning benytter de sig af Google og Facebook til at skabe trafik til hjemmesiden. I gennemsnit så forlader op til 98% af alt trafik hjemmesiden igen uden at foretage en handling, men her opsamler vores on-site slide-in hver måned mellem 3-7% af den trafik, hvilket gør, at den trafik, som Jupiter allerede betaler for hos Google og Facebook, bliver behandlet og konverteret mere effektivt.

Gennem e-mail marketing har vi formået både at øge den totale konverteringsrate på hele webshoppen med 60%, samtidig med at vi har skabt meromsætning, der har fået omsætningen til at stige med 149%.

Ydermere har e-mail marketingindsatsen været med til at øge livstidsværdien på Jupiters kunder med 118%. Dette er muligt gennem et dedikeret post purchase flow, som først og fremmest har fokus på at takke kunden og sørge for, at de har haft en god købsoplevelse. Men derudover også et øget fokus på at promovere tilkøbsprodukter som fx en cykelhjelm til folk, der har købt en cykel. Det er nemlig 5 gange dyrere at købe en ny kunde, end det er at få en person, der tidligere har købt til at købe igen.

60%
Forøgelse af konverteringsraten
149%
Stigning i den totale omsætning
118%
Højere livstidsværdi

Den største forandring, som jeres ydelse og service har givet os, er, at vi har oplevet en større procentdel tilbagevendende kunder, og siden vi har indgået et samarbejde med jer, har vi kunne mærke en tydelig vækst i vores omsætning.

 

Hvis jeg skulle nævne 1 ting, som har været det mest fantastiske ved jeres ydelse, så er det, at I er proaktive. I kommer selv med ideer, kampagner og prøver nye ting af. Jeres tilgang til tingene var professionel, og I ventede ikke på mig, og det var fedt!
En ting, jeg også var dybt imponeret over, var jeres grafiske snilde. Det regner man ikke med, når man køber ind i jer. I leverer selv grafisk materiale på et faktisk forholdsvis professionelt niveau og med i prisen. Det synes jeg er meget nævneværdigt.

 

Hvis jeg skulle nævne 3 fordele, som I har givet os, ville jeg helt klart sige kompetent sparringspartnere til, ikke kun e-mail marketing, men til rundt om hele virksomheden. Jeres proaktivitet. I går ikke og venter på, at jeg kommer med noget, før I går i gang. I går i gang af jer selv. Til sidst vil jeg sige jeres gode personlige dialoger. I er stærkt personlige, og man skal møde jer.

 

En af de indvendinger jeg havde, før jeg investerede i e-mailmarketing, var helt sikkert min egen uvidenhed omkring potentialet. Det var også det, som overraskede mig positivt mest. Der var I gode til at tage mig i hånden. Generelt gennem hele processen, så jeg blev sat ind i det hele. Jeg havde et behov for at forstå det selv, men derefter kunne jeg lægge det fra mig og stole på, at I havde styr på det. Jeg er heller ikke i tvivl om, at e-mail marketing bliver en større og større kanel for os i fremtiden.

 

Jeg tror, at mange holder sig tilbage, fordi e-mail marketing kan virke diffust. Sådan noget som Facebook og Google er mere håndgribeligt end e-mail marketing. De fleste er på Facebook og bruger Google, så det er nemmere at forholde sig til. Jeg tror, at der i dag er mange erhvervsdrivende, som ikke har testet e-mail marketing af kun af den simple grund, at de ikke kender de positive egenskaber, før de får det afprøvet.

 

Den sidste indvending jeg havde før, jeg investerede var, at jeg så det lidt som en hindring, at jeg kun havde en lille liste at starte e-mail marketing op med. Men der var I rigtig gode til at komme på banen med f.eks. med SleekNote og fik solgt den ind ift. effektivitet, og hvad vi regnede med, at vores e-mail database kunne gro med. Det er gået over al forventning. Vi er vokset fra 0 til 4.500 på 6-8 måneder, hvilket jeg synes er en ekstrem stor opsamling. Så får man også lyst til at investere endnu tungere i sit nyhedsbrev, fordi kanelen er så effektiv, den skal bare bygges op. Hvilket jo så kan gøres hurtigere end forventet.

Jeg vil klart anbefale Poetype til andre folk, som driver en e-commerce webshop. Både dem, som aldrig har været i gang med e-mail marketing, men som ønsker at prøve det af, for at se om det er noget for dem. Men selvfølgelig også til dem, som har et professionelt set-up, som fungerer, der hvor de står nu.

Claes Søren Kronholm
CMO - Jupiter Cykler

Mød vores specialister