De 5 vigtigste automations til B2C

Forøgelse af dine kunders livstidsværdi, en stærkere kunderelation og muligheden for at påvirke både potentielle og tidligere kunder hele vejen gennem deres kunderejse. Hvordan får du alt dette med e-mail marketing? Svaret er automations!

Der findes mange forskellige muligheder for opsætning af automations, men vi har valgt at fokusere på de 5, som vi af egen erfaring ved fungerer bedst for vores B2C kunder.
De fem automations er:

Velkomstserie

Har du nogensinde hørt udtrykket: ”Det er vigtigt at give et godt førstehåndsindtryk”? Det tænkte jeg nok! Din velkomstserie handler netop om, at du skal give kunden det bedst mulige førstehåndsindtryk – både af din kommunikation og dit brand. Velkomstmails har både den højeste åbningsrate og den højeste klikrate – og samtidig har den også det højeste salgspotentiale. Netop derfor er det vigtigt at komme igang med en velkomstserie.

Dit hovedfokus i en velkomstserie bør være at introducere subscriberen til, hvad din virksomhed har at byde på – både i forhold til dine USP’er og produkter. Det er her du varmer dine leads op og sørger for, at de besøger din hjemmeside. Ligeledes er det her du sørger for, at de ved hvad der gør netop din virksomhed “unik”. Her kan du også allerede starte segmentering af dit publikum, således at du senere både har et overblik over dine subscribers interesser, samt du giver dig selv mulighed for at segmentere dine kampagner og nyhedsbreve. I 2020 besvarede 1.183 danske virksomheder en spørgeundersøgelse om deres brug af e-mail marketing, hvor 59% svarede, at de benyttede sig af en automatiserede velkomstserie og at de samtidig havde succes med deres e-mail marketing.

Browse abandonment / Product interest

Med et automatiseret browse abandonment-flow, giver du dig selv muligheden for at ramme de kunder der endnu ikke er nået til købsfasen endnu. Det er kunder som ikke har tilføjet produkter til kurven endnu, men er stadigvæk i ”interesse-fasen”, hvor de er ude og kigge på produkter. Browse abandonment er et yderst effektivt værktøj i forhold til e-mail marketing og det er bl.a. det flow, som performer bedst omsætningsmæssigt, hos en af vores største kunder lige i øjeblikket. Her står flowet for op mod 53% af hele den genererede omsætning fra e-mail marketing.

Abandoned Cart

I modsætning til browse abandonment-flowet, har vi abandoned cart flowet. Dette flow er målrettet de personer, som har lagt et produkt i kurven, hvorefter de har forladt din hjemmeside uden at foretage et køb. Det er et skridt dybere ned i kunderejsen, hvor kunden er mere købeklar, men mangler den sidste overbevisning til at foretage købet. Det kan også være at kunden er blevet forstyrret, da de skal til at foretage købet og derfor ikke har gennemført købet. Netop dette hjælper abandoned cart-flowet med, da du med dedikerede og personlige budskaber, samt optimerede udsendelsestidspunkter, rammer modtageren præcis når de er parate til at foretage købet. Dette er ofte et af de flows, hvor du ser den største omsætning pr. person gennem flowet – faktisk forlader ca. 70% i gennemsnit deres kurv. I abandoned cart-flowet, har du mange muligheder for segmentering. Man kan bl.a. lave forskellige flows baseret på ordrestørrelse, om det er en returning customer eller en førstegangskøber mm.

Vil du vide mere om hvordan du opbygger et abandoned cart-flow, så læs mere her.

Thank you customer

At takke din kunde for deres køb er yderst vigtig for, at kunden kommer tilbage, og igen i forhold til mikrokonverteringer. Et “thank you customer”-flow er en essentiel faktor for alle virksomheder – uden kunderne er der ingen forretning. Faktisk koster det 5 gange så meget at købe en ny kunde, end det gør at få en tidligere kunde til at købe igen. Det er her det hele starter – ved at skabe en god kommunikation til kunderne og virkelig få dem til at føle, at deres køb er vigtig for din forretning. Thank you customer-flowet er ofte sat sammen med post purchase-flowet, da de lidt går hånd i hånd i forhold til budskab og målsætninger.

Post purchase

Det er dyrere at købe en ny kunde til din forretning, end at få en tidligere kunde til at købe igen. Som nævnt oven for, koster det 5 gange så meget at købe en ny kunde, end det gør at få en tidligere kunde til at købe igen.

Netop dette er grundstenen for post purchase-flowet. Her målretter du til personer, som tidligere har foretaget et køb i din forretning, med en dedikeret automatiseret e-mailserie. Det er også her at du sørger for, at kunden har haft en god oplevelse med at handle i din forretning. Dette kan bl.a. gøres med en mikrokonvertering, såsom en TrustPilot-anmeldelse. Her har du mulighed for segmentering – f.eks. i forhold til hvor mange køb personen tidligere har foretaget eller om det er en ny eller ”gammel” kunde i din forretning. Tre fjerdedele (3⁄4) af alle genkøb bliver foretaget online, hvorfor vigtigheden af et post purchase-flow virkelig kommer til sin ret.

Oliver Seiffert

Oliver Seiffert