Guide: Sådan opbygger du en effektiv e-mail marketing strategi

Uden en klarlagt strategi for din e-mail marketing, vil du komme til at famle i blinde.. Du prøver og prøver at finde vej, men ender med at løbe panden mod muren – nogle gange lykkedes det, men sjældent.

Men hvad kræver det egentlig at udarbejde en god e-mail marketing strategi?

Vi har lavet en liste over ting, du skal huske for at blive klædt bedst muligt på til at opbygge en effektiv e-mail marketing strategi:

  • Målgruppe og tone-of-voice
  • Valg af platform
  • Segmentering
  • Opsætning af automations og strategi for udsendelse


Målgruppe og Tone-of-Voice

Inden for strategi er de to vigtigste elementer at definere din målgruppe og at finde ud af, hvordan du skal kommunikere til din målgruppe (Tone-of-Voice). Alle erhvervsdrivende har en idé om, hvem deres kernemålgruppe er, men som vi alle ved, så skal man ikke tro, man skal vide! Derfor er det enormt vigtigt, at du først får defineret din målgruppe, og dernæst definerer din Tone-of-Voice.

Måden, hvorpå du definerer din målgruppe, er baseret på ren og skær fakta. Du kan gruble nok så meget over, hvem din målgruppe er, men i sidste ende betyder denne spekulation ingenting. Du bør i stedet se på fakta for at finde ud af, hvem der er interesseret i dit indhold. Derfra kan du så begynde at udarbejde en Tone-of-Voice.

Tone-of-Voice er din kommunikation til dine leads, altså den kommunikation du udformer og sender i dine e-mails, samt din copywriting på de øvrige kanaler.

Det er enormt vigtigt for dit brand, at du får bestemt en fast måde at kommunikere til dit publikum på. Om det er meget oplysende, en form for ekspertviden, personlig kommunikation eller noget helt fjerde – det er op til dig. Det er bare vigtigt, at der er kontinuitet i din kommunikation, da modtageren ellers kan blive forvirret over budskabet, og hvem der egentlig er afsender (f.eks om det er dig der skriver personligt, eller det er virksomheden). Det næste vigtige valg, som du skal tage i forhold til din e-mail marketingstrategi er, hvilken platform du vil benytte.

Valg af platform

Valget af E-mail Service Provider (ESP) kan for mange være et svært valg, men det er ofte også meget kompliceret. Ved dit valg af ESP følger en masse spørgsmål og krav. Skal den være B2B, B2C eller måske begge dele? Hvor meget ESP’en må koste? Hvor brugervenlig skal den være, og er det overhovedet muligt at integrere med dit CRM-system?

Hvis du ikke kender til e-mail marketing i forvejen, kan det være utrolig svært at finde den ESP, som opfylder dine behov bedst muligt. Når du skal vælge ESP, skal du først og fremmest finde ud af, hvad dit behov er, som platformen skal opfylde. Der findes nemlig en bred vifte af ESP’er derude, som alle har hver deres specifikke egenskaber.

E-commerce virksomhed

Driver du en Shopify-baseret website, så mener vi, at Klaviyo er det bedste valg for dig. Det mener vi, fordiat de tilbyder den dybeste integration, der findes med real-time syncing mellem CRM og ESP. Du kan læse mere om integration her.


Vil du blot udsende én nyhedsmail om måneden, så er MailChimp måske den billigste løsning, men ikke nødvendigvis den bedste. Hvis du gerne vil opbygge et e-mail marketing set-up med diverse automatiserede e-mail flows, skal du overveje at kigge andre veje end MailChimp.

Dit valg af ESP er op til dig. Du skal vælge den ESP, der dækker dit behov, bedst muligt. Hver ESP har deres egne løsninger i forhold til design, priser, integrationer og meget mere – og derfor er der ikke altid noget entydigt svar på, hvilken ESP du skal vælge. Valget af ESP skal dog hænge sammen med den e-mail marketing strategi, som du gerne vil eksekvere på.

B2B-virksomhed

Er du derimod i en B2B-virksomhed, kan det være, at du gerne vil benytte dig af leadscoring, samtidig med, at du gerne vil udsende diverse nyhedsmails og opstille automatiserede e-mail flows. Så anbefaler vi, at du kigger andre veje end MailChimp og Klaviyo. Du bør i stedet overveje ESP’er som ActiveCampaign og HubSpot. Leadscoring kan du læse mere om i vores blogindlæg lige her.

Konklusionen er, at når du skal vælge, hvilken ESP du gerne vil benytte dig af, så er der en masse forskellige forhold, som du skal tage op til overvejelse for at kunne træffe den mest kvalificerede beslutning. Der findes ESP’er som er bedre end andre i forhold til dit behov. Det handler om at afdække behovet først, så du kan få mest muligt ud af din kommende ESP.

Opsætning af automations og strategi for udsendelse

Når du er kommet på plads og har fået styr på både din nyhedsbrevsliste, de segmenter du vil benytte dig af og valgt din platform, så starter det strategiske, som du planlagde under valget af din ESP.

Det er nu du skal opsætte diverse automatiserede flows og det er her du skal skal sende nyhedsbreve ud, samtidig med, at du eksekverer på de andre parametre, som du har planlagt i din e-mail marketing strategi. Opsætningen af automations og planlægningen af hvilke e-mails, der skal sendes ud, er første step til en veludført e-mail marketing strategi. Det næste step er selve udførslen.

Du kan læs mere om de 5 vigtigste automations her.

Segmentering

En anden mulighed for at optimere din e-mail marketing strategi er at segmentere din nyhedsbrevsliste, ud fra dine kunders handlinger. Det som segmentering gør, for din e-mail marketing er, at du får muligheden for at målrette dit indhold til forskellige kundelister – alt efter hvad de har vist interesse for. Det vil automatisk gøre din e-mail marketing til en mere profitabel markedsføringskanal.

Du kan gøre det på flere forskellige måder. I din velkomstserie kan du f.eks. få folk til at klikke på den produktkategori, som de er mest interesserede i, og lave segmenter ud fra det. Eller du kan segmentere din kommunikation i forhold til køn eller alder. Der er rigtig mange forskellige muligheder for segmentering, men det vigtigste er at segmentere ud fra, hvad der giver mening for lige netop din virksomhed.

Formålet med din segmentering kommer også til syne, når du begynder at opsætte automations og udsende nyhedsbreve, som er specifikt målrettet segmentet. Vi har lavet et blogpost om, hvorfor du bør segmentere, og hvordan du kan segmentere. Læs blogpostet her.

Oliver Seiffert

Oliver Seiffert