Hvad er e-mail deliverability?

Hvis uheldet skulle være ude og din mailliste får et dårligt ”ry”, så er du på spanden …

Deliverability er næsten det vigtigste i e-mail marketing – nok endda vigtigere end leadgenerering og selve udsendelsen af dine e-mails. Det skyldes, at deliverability handler om, hvorvidt dine e-mails lander i din kundes spamfilter eller indbakke. E-mail deliverability er noget af det sværeste at sætte ord på, men noget af det vigtigste inden for e-mail marketing.

Din deliverability bliver bl.a vurderet ud fra afsendernavnet, hvilket domæne du sender fra (hvis det f.eks er et gratis domæne, kan det skabe problemer, da de ofte bliver brugt til spam), hvorvidt det er svært at framelde sig nyhedsbrevet og hvor højt dit engagement er. Her er en god tjekliste til, hvordan du kan forbedre din deliverability:

  • Hold øje med uengagerede subscribers
  • Gør det nemt at framelde nyhedsbrevet
  • Lav fængende subject lines
  • Segmenter kampagner efter subscriberens behov og ønsker.


Du kan læse mere om segmentering her.

Hvis ingen klikker i dine e-mails, kan det skade din liste på sigt. Det er aldrig fornøjeligt at skulle fjerne kunder fra sin e-mailliste, men i sidste ende giver det rigtig god mening. Uengagerede subscribers åbner aldrig det indhold du sender til dem, så er det ikke bedre at bruge tid og ressourcer på de engagerede subscribere, som viser interesse i dine e-mails? 

Din klik- og deliverability rate vil stige markant, hvis du fjerner de uengagerede subscribers fra din e-mailliste. En anden måde, hvorpå din liste kan blive skadet er, hvis du overfører eller sletter mange personer på én gang. Dette ser e-mail udbyderne som et tegn på, at du har købt e-mailadresser – og det kan skade din listes ry meget hurtigt.

Win-back flow

En mulighed for rydde op i din liste kan med et win-back flow. Win-back flowet er virkelig effektivt, fordi det er 5 gange mere omkostningsfuld at anskaffe en ny kunde, sammenlignet med at fastholde en eksisterende kunde. Et win-back flow er en automatiseret e-mail serie, som bliver sat i gang hvis en person har opfyldt nogle forskellige forudbestemte kriterier, som du bestemmer. Det kan f.eks. være, hvis de ikke har åbnet en e-mail indenfor de seneste 6 måneder. Herefter bliver e-mail serien sat i gang, med fokus på at re-engagere/genaktivere personen, før de bliver fjernet fra listen.

Spamfilter

Skulle det ske, at du kommer i ”bad standing” hos diverse e-mail udbydere (Apple, Google mm.), så har du lang vej tilbage på rette spor. Når først du er blevet markeret som ”spam”, så er det svært at ændre det. Så dine e-mails skal for alt i verden undgå, at ende i spamfilteret.

Til sidst har vi lavet en liste med tips og tricks til netop at undgå spam filteret:

  • Test dine e-mails inden du sender dem (f.eks. med Mail Tester).
  • Undgå spam-trigger-ord såsom ”ingen forpligtelse” eller ”gratis”.
  • Hav fokus på dine follow-up e-mails (engagement).
Oliver Seiffert

Oliver Seiffert