Hvad er leadscoring?

Leadscoring er et af de vigtigste værktøjer i vores interne marketing, og det samme gælder for rigtig mange succesfulde B2B virksomheder landet rundt.

Leadscoring er et pointsystem, som opsættes for dine kunder baseret på deres handlinger. Baseret på disse handlinger, opsættes nogle regler for, hvad der skal ske, når dit lead opnår en ”target score”. Target scoren kan f.eks. være 100, hvilket betyder at når dit lead når en target score på 100, så udløses der en handling, f.eks. en automation eller en notifikation til sælgeren.

Det kan eventuelt være en mail-serie, der har til formål at få dit lead til at tage kontakt til dig. Det kan også være en notifikation, der informerer dig eller en fra dit team om, at en person har opnået target scoren, så enten du eller jeres inbound team kan kontakte personen.

Der er et væld af muligheder, når det kommer til leadscoring og opsætningen af det. Det samme er der også, når det kommer an på, hvordan leads, der har opnået target scoren, behandles internt. Det er faktisk også muligt at opsætte flere target scores, med flere automations, så du følger dit lead hele vejen gennem kunderejsen.

Her kan man f.eks. benytte sig af termerne MQL og SQL. Et MQL er et Marketing Qualified Lead, hvilket er et lead der endnu ikke har opnået SQL-status. SQL er et Sales Qualified Lead. Forskellen på disse to former for leads er, hvorhenne i kunderejsen de er. Et MQL befinder sig stadigvæk et sted i rejsen, hvor de søger information og inspiration. Hvorimod et SQL har opnået denne status, fordi personen er interesseret nok og relevant nok til, at blive kontaktet af dit salgsteam.

Måden hvorpå, man definerer disse 2 former for leads afgøres internt, men for at give et eksempel, så skal du, for at opnå SQL-status, have vist en vis mængde interesse inden for en given periode.

Oliver Seiffert

Oliver Seiffert