TEXT-ONLY e-mails

Vi så det i 2021 og vil se endnu flere af slagsen i 2022. Men for en god ordens skyld må vi hellere lige definere, hvad en ‘text-only’ e-mail egentlig er.

Guide til TEXT-ONLY e-mails

Den hurtige læser har formentlig allerede oversat text-only til ‘kun tekst’, og det er præcis, hvad det er. En e-mail skåret helt ind til benet, hvor alt andet kommercielt er undladt – men som stadig er skabt for at konvertere. Vi kalder det en e-mail i forklædning og lige nedenfor har vi en af slagsen:

Text Only e-mail

Ovenstående mail landede i vores indbakke med emnelinjen ‘Vedr. Webinar’ og cadeau til afsenderen for verdens mest simple men gennemførte emnelinje. Ordet ‘vedr.’ sætter dig under pres, da du tror du har en aftale og derfor åbnede vi også denne mail.

Men hvorfor modtager vi sådanne en mail? Hvorfor er der ikke countdowns, store CTA-knapper, sjove gifs og andet gejlet grafik?

Fordelene og ulemperne

For at gøre det så nemt som muligt for dig, har vi stillet et par fordele og ulemper op, når du skriver denne form for mail.

Pros:

  • Du kan opnå en tættere relation, da det ligner en mail fra en ven eller et familiemedlem. Du virker derfor mere troværdig. Den er altså meget passende, hvis du ønsker at connecte med dine kunder på et dybere niveau. 

  • Det er en meget sikker mail, som alt andet lige vil give en meget lav spam score. Netop da ingen større billeder eller andet grafisk design anvendes. Du opnår hermed større sandsynlighed for, at denne e-mail lander i dine subscribers indbakke frem for i deres spam-indbakke.

  • Ingen billeder eller andet grafik gør udseendet af mailen ens på alle enheder (computer, tablet, mobil). Det samme gælder for din e-mail udbyder. Om du har Gmail, Hotmail, Yahoo eller alt andet, er der ingen udsving i design af denne e-mail. 

Cons: 

  • Ingen CTA-knap er mulig da en stor og blinkende knap ville stikke imod denne form for email – kun muligt at lave et link. 

  • Det er som udgangspunkt kun muligt at markedsføre ét budskab. (Hvilket du så vidt muligt altid skal forsøge at begrænse dig til). Det giver et større fokus.

  • B2B drager mere nytte af ‘TEXT-ONLY’ e-mails end B2C. Fx ønsker du at sælge et nyt produkt i din webshop, er det nok ikke denne form for e-mail, du skal benytte. Uden billeder, grafik og andet lir, bliver det svært for dig at sætte følelserne i gang hos dine læsere om dit nye produkt.

Så?

Er det så slut med at skrive HTML e-mails med fede skrifttyper, vilde farver, hyperlinks, on-brand grafik osv. osv.

Svaret er nej.

Du skal ikke lægge alt fra dig og køre all-in på ‘TEXT-ONLY’ e-mails. Dog kan du supplere med det, da det kan være en god tempo ændring for dine læsere. Du kan blande ‘TEXT-ONLY’ e-mails med dine HTML e-mails for at opnå maksimal effekt. Prøv at splitteste på dit næste budskab mellem en HTML e-mail og en ‘TEXT-ONLY’ e-mail. 

Måske bliver du overrasket?

Vigtigst af alt … virker det for dig?

Som vi altid vil sige, så handler det om test efter test efter test efter … u got it. Når du overvejer en HTML vs. ‘TEXT-ONLY’ e-mail, skal du huske, at hvad der fungerer for én e-mail, nødvendigvis ikke fungerer for en anden.

… Og forvirringen kan være total. We get it.
Så sidder du og sår tvivl om, hvorvidt du skal eksperimentere med ‘TEXT-ONLY’ e-mails eller ej – så hast aldrig med at kontakte os. Vi elsker at svare på dine spørgsmål.

Oliver Seiffert

Oliver Seiffert