Zero party data – festen du ikke vil gå glip af


Zero-party data omdefinerer den måde, brands tænker på kundens identitet. Tiden er kommet til at indsamle og bruge data, der giver forbrugeren frihed og bedre købsoplevelser, end tredjeparts data historisk har kunne give.

Mens mange virksomheder stadig opererer ud fra tredjeparts data, er de visionære virksomheder på vej i en anden retning. De får forbrugerne til at dele deres præferencer og udfordringer, denne data bygges ind i deres kundeprofiler, at levere en komplet personaliseret interaktion.

Gennem denne tilgang optjener du mere tillid, leverer markedsdifferentierende personalisering og øger i sidste ende kundeloyaliteten.

“Zero-party data bringer marketingfolk tættere på den hellige gral med “det rigtige budskab til den rigtige person på det rigtige tidspunkt.” Men det kommer også med et stort ansvar. Hvis dine kunder tager sig tiden til at give dit brand deres præference data, skal dit brand holde jeres ende af handelen og levere reel personaliseret værdi for den enkelte.”

– Mikkel Pallesen

Hvad er Zero-party data, og hvordan er det anderledes fra første- og tredjeparts data?

De forskellige datatyper fortæller om, hvor data kommer fra.

Førsteparts data er den data du selv indsamler. I forbindelse med personalisering taler vi ofte om førsteparts data, som omfatter en persons handlinger på dit website, i din app og i dine butikker. Denne data kan være alt fra ordredata til adfærdsdata som kliks, scroll og tid brugt. Med førsteparts data indsamler du værdifulde indikatorer til en persons interesser og hensigter.

Tredjeparts data er alt den data der er hentet eller købt fra andre websites og kilder, der ikke er dine egne. Det er typisk demografiske oplysninger, firmadata, købssignaler, og yderligere oplysninger fra CRM-, POS- og callcenter systemer.

Zero-party data er alt den viden, en forbruger villigt selv deler med din virksomhed. Det inkluderer de informationer, som forbrugeren selv ønsker, at dit brand skal vide om dem. Typiske informationer kan være personlige egenskaber som størrelse, præferencer, udfordringer og købsplaner.

 

Sådan kan du arbejde med zero-party data

Zero-party data er ikke kun for store brands. Virksomheder af alle størrelser kan drage fordel af at indsamle pålidelig og nøjagtig data direkte fra deres kunder.

For at bruge zero-party data skal dit brand kunne tilknytte informationen til en unik førsteparts kundeprofil. Det vil typisk være på baggrund af deres e-mail. Det er her din ESP, kan være din bedste ven, da den har den nødvendige førsteparts data.

Det betyder, at dataen kun kan indsamles, efter at dine kunder har identificeret sig selv gennem f.eks. en signup form eller logget ind på deres profil.

Forbrugerne ændrer mening meget. En effektiv zero-party strategi skal tage højde for præferencernes flydende karakter. Giver det mening at spørge en forbruger om de er interesseret i rejsekufferter?

Muligvis, men forbrugernes interesse niveau ændrer sig nok en del alt efter tidspunktet på året. Derfor vil deres svar på dette spørgsmål nok kun være aktuelt i en kortere periode, før det skal opdateres. Efter forbrugerne har købt en rejsekuffert, er de nok ikke længere interesseret, selvom de svarede det tidligere, da deres behov nu umiddelbart er blevet dækket.

 

Sådan kan du indsamles zero-party data

Der er et hav af no-code værktøjer, der kan hjælpe dig med at indsamle zero-party data gennem sign up forms, gamification, interaktive quizzer, spørgeskemaer og meget mere. Du kan dermed indsamle data med både simple eller mere avanceret metoder og redskaber. Det kan blive så simpelt som at have lidt ekstra spørgsmål i din signup form. Vi er i en tid, hvor selv ikke-tekniske personer er i stand til at indsamle data direkte fra deres kunder på en sjov og engagerende måde.

Det er altid en god idé at kommunikere tydelig værdi udvekslingen til dine kunder. Det betyder, at du skal fortæl dem, hvordan dit brand vil bruge deres data, og hvordan det vil gavne deres personlige oplevelse.

Hos Poetype kan vi særligt lide quiz / spørgeskema redskabet. Undersøgelser viser, at folk har en tendens til at nyde at besvare spørgsmål om sig selv, og at det opbygger stærkere relationer til virksomheder, når de gør. Du kan udnytte dette ved at bygge en quiz, der stiller kunderne en række spørgsmål om f.eks. deres budget, præferencer og ønsker, hvorefter du kan bruge svarene til at anbefale det produkt, som passer bedst til deres behov

Et rigtig godt eksempel på brug af quizzes er Jones Road Beauty med deres “Find My Shade” quiz. Ud fra få relevante spørgsmål kan de anbefale de helt rigtige makeup produkter til den enkelte person. Det resulterede i blandt andet en 50% forøgelse i AOV.

 

Afslutningsvist vil jeg minde dig om, at tracking og tredjeparts dataindsamling via cookies er ved at blive udfaset. Det er endda min vurdering, at tredjeparts data vil blive udfaset over hele linjen. Tredjeparts Data har historisk set været en væsentlig komponent af e-handel vækst med en strøm af passiv kunde erhvervelse, men den tid er forbi.

Oliver Seiffert

Oliver Seiffert