iOS 15 opdateringens konsekvenser for e-mails

What Does Apple Mail Privacy Protection Mean for Marketers

iOS 15 får uundgåeligt konsekvenser for dine e-mails, men opdateringen bekymrer ikke e-mail marketing specialister. Læs her hvordan iOS 15 opdateringen bliver din fordel.

Opdateringen blev annonceret i starten af sommeren 2021 af Apple. Opdateringen har de døbt ”Mail Privacy Protection”.

Opdateringen har fokus på at give Apples brugere bedre vilkår, ved at give dem en aktiv mulighed for at bestemme, hvilke data de vil dele med diverse virksomheder og brands. Dog bliver der stadig givet visse oplysninger videre, som virksomhederne kan bruge til at ramme kunderne.

Det, som Apples brugere får mulighed for, er at skjule deres mail. Det gør, at vi ikke kan se, om de har åbnet en mail eller ikke.

Dette betyder derfor, at det stadig er muligt, at disse personer kommer ind i diverse automatiserede flows. Desuden kan vi stadigt påvirke dem med tilpassede budskaber gennem hele kunderejsen.

Opdateringen udkommer i slutningen af i år omkring september-november til iOS 15, iPadOS 15, macOS Monterey og watchOS 8. Læs om iOS15 opdateringens specifikationer her.

E-mailkanalens deroute? 🔀

Med iOS 15 opdateringen giver Apple alle brugere af Apples egen Mail-app en mulighed for at slå sporing fra. Det betyder, at der ikke længere kan aflæses, om en person har åbnet en bestemt mail eller ej. Dette kommer også til at gælde alle de personer, som benytter Gmail, Outlook osv. via Apples Mail-app.

Men hvorfor gør Apple dette, og hvorfor nu? …

”Mail Privacy Protection”-opdateringen er ét led i en længere række af opdateringer til Apple devices. Disse opdateringer har til formål at beskytte Apple brugere mod uønsket sporing af deres aktiviteter online. Dette kommer uundgåeligt til at påvirke alle, der har en interesse for e-mail- og content marketing.

Først kom Apple med iOS 14.5, som var en opdatering, der skulle sikre brugerne mod sporing fra Facebook og med iOS 15. Nu er det blevet e-mails tur.

Udover at være en ”Pain in the ass” for e-mail specialister verden over, så har Apple faktisk et formål med disse opdateringer.

De vil nemlig gerne fremstå som den virksomhed, der går forrest, når det kommer til beskyttelse af deres brugers data. De kalder det selv for ”Legacy of Privacy Leadership”.

Hvilken betydning har opdateringen for dig? 🤷🏼‍♂️

Opdateringen betyder for e-mail marketing, at det fremover ikke vil være en mulighed at spore åbningsraten på de personer, som åbner deres e-mails gennem Apples Mail-app, hvis de vælger at “opt-out”.

Ligeledes bliver IP-sporingen i udsendte mails fjernet. Det betyder, at man heller ikke kan spore eller linke nogle online aktiviteter til modtageren af mailen.  

Mange virksomheder og bureauer bruger i dag åbningsraten til at måle om deres automations, flows og kampagnemails har været succesfulde. Dette er faktisk til en vis grad meget forkert, da der findes andre parametre, som er mere relevante.

Åbningsraten kan nemlig give et misvisende billede af effektiviteten af mailen. Den viser nemlig blot, hvor god ens emnelinje har været.

Det, som opdateringen fra Apple bringer frem, er specialister. Det vil sige personer, der ved hvilke metrics, der skal optimeres efter for at se de bedst mulige resultater.

Dette bliver en af de steder, hvor man ville kunne se den største forskel mellem e-mail marketing specialister og dem, som tager let på faget.

Dedikerede e-mail specialister går på ingen måde i panik over denne opdatering. I stedet ser de (vi) det nærmere som en mulighed for at vise omverden, hvor effektiv og vigtig e-mail kanalen kan være og er. 

Countdowns ⏰

Fremover vil det ikke være en mulighed at benytte sig af countdowns, som bliver triggeret ud fra åbningstidspunktet af en mail.

Dog kan man eksempelvis nu opsætte en countdown, som starter, når en person åbner en mail, f.eks. 3 timer til dit tilbud udløber.

Disse countdowns vil dog ikke være mulige at opsætte med tredjeparts programmer. Løsningen ligger i, at ESP’erne (E-mail Service Provider) skal udvikle integrerede countdowns for at virke fremadrettet.

Det vil dog stadig være muligt at bruge almindelige countdowns, som man opsætter efter et bestemt tidspunkt. 

Et fantastisk program til disse countdowns, som vi benytter dagligt, er mailtimers.com.

A/B Splittesting 

Splittesting af udsendelsestidspunkt, emnelinjer m.m. vil heller ikke være noget, som man vil kunne måle direkte på fremover, i hvert fald ikke på åbningsraten direkte.

Her er det igen vigtigt, at man tager skridtet videre, og virkelig dykker ned i de metrics, som ens ESP tilbyder for at kunne måle ens performance på et dybere niveau. 

Dette er noget, som vi har ekstra fokus på før opdateringen. Nemlig for at være på forkant og klar med de helt rigtige triggere til, når opdateringen bliver offentliggjort.

Jo bedre emnelinjen og udsendelsestidspunktet er, desto bedre chance er der for, at folk åbner din e-mail. Dog er det vigtigste, at de foretager den handling inde i mailen, som du gerne vil have dem til.

Send Time Optimization 📩

I nogle ESP’er har man mulighed for at optimere afsendelsestidspunktet. Det kan man ud fra data om, hvornår ens subscribers er mest tilbøjelige til at åbne en mail. Hertil sendes den automatisk ud på det tidspunkt af dagen.

Igen opstår der problemer, da vi ikke kan indhente noget data på, hvornår ens subscribers åbner mails. Det forventes dog, at fokusset kan ændres til optimering efter klik, så ESP’erne stadig kan tilbyde denne mulighed.

Win-back / re-engagement flows

Hos mange af vores kunder har vi opsat win-back flows. Disse bliver aktiveret, fx hvis en subscriber ikke har åbnet et vis antal e-mails indenfor en given periode. Det kunne f.eks. være 10 mails indenfor 90 dage.

Den inaktive subscriber ender derefter i et flow, hvor vi med lokkende emnelinjer prøver at genaktivere dem. Herefter vil de så fortsætte som aktive, hvis de foretager en handling. Ellers får de et unengaged tag, hvis de ikke reagerer, og herefter bliver de fjernet fra nyhedsbrevslisten.

Alt dette bliver bl.a. gjort for at holde listen så sund som muligt. Det vil sige, at der ikke er for mange inaktive subscribers på listen. Denne form for win-back flows skal ses på med nye øjne, der skal lægges en ny strategi. Og det er ikke så ligetil som så. Grundet opdateringen fra Apple skal hele win-back set-uppet have en overhaling.

Win-back flows er stadigvæk mulige at opsætte. Men det kræver en dybere og mere specialiserede viden, at arbejde sig rundt om udfordringerne, der kommer med opdateringen.

Dette er noget, som den uerfarne e-mail marketer vil have svært ved. Til gengæld er det noget vi, som specialister allerede arbejder med, og har implementeret hos alle vores kunder, da dette også giver et meget mere databaseret grundlag for listeoprydning. 

Der ligger allerede nu en mulighed for at løse problemet med disse flows. Man kan nemlig inde i ens ESP vælge den handling, der skal måles efter.

Her vil man så kunne ændre den til, at en given person bliver fjernet fra nyhedsbrevslisten, hvis de ikke har klikket i X antal mails over en given periode. Det kunne f.eks. være 0 klik de sidste 90 dage. I ESP’en kan det også gøres i forhold til, om personen har besøgt ens hjemmeside eller lagt en ordre indenfor et givent antal dage.

 

Hvad vi gør for at iOS 15 opdateringen kan blive en fordel for dig 

Der er 2 grene af hvilke tiltag, vi har gjort for at imødekomme de presserende konsekvenser, som den nye opdatering kommer til at have på e-mail marketing.

Som det første har vi internt lavet en masse tiltag og undersøgelser. Det har vi gjort for give vores kunder det bedst mulige udgangspunkt angående deres e-mail marketing efter opdateringen.

For eksempel har vi testet effektiviteten af emnerlinjer, emojis og afsendelsestidspunkter mm. Derudover har vi gennemanalyseret både konsekvenserne og løsninger på de problemer, som kommer med opdateringen.

Den anden gren af vores forberedelser har især foregået internt, men også eksternt. Internt har vi uddannet vores konsulenter i forhold til hvordan, at de skal tilgå fremtidig data og måle både deres og vores kunders succes.

En af de helt store ændringer for de fleste, der benytter sig af e-mail marketing, bliver, at de skal redefinere, hvilke metrics de kigger på for at kunne optimere deres egen eller deres kunders e-mail marketing. Dette bliver ikke et problem for vores specialiserede team, som allerede måler på meget mere specifikke og relevante metrics for at måle vores kunders performance. 

På den eksterne side har vi informeret og belyst vores kunder om de kommende problemer. Her har vi oplyst, hvad vi gør for dem, og hvordan vi vil håndtere hele situationen, både før, under, og efter opdateringen ruller ud.

Dette kan du gøre for at få det bedste ud af iOS 15

Først og fremmest skal du have is i maven. Hvis du laver din e-mail marketing rigtigt, så har du ingenting at frygte.
– Opdateringen vil ikke påvirke din performance!

Men hvis du er ny på e-mail-kanalen, vil opdateringen påvirke, hvordan du kommer til at analysere dine data fremover. Åbningsraten bliver nemlig, som nævnt, fuldstændig ligegyldig … du bliver nødt til at grave et skridt dybere og trække dine tal ud fra engagement i dine mails.

Dette kan bl.a. gøres ved at kigge på, hvordan dine tidligere klikrater har været og sammenligne dem med de nye efter opdateringen.

Hvis de ikke er noget i nærheden af dine gamle, eller du læser dette nu og gerne vil forbedre dem, så får du her et råd med på vejen. (Fordi du er nået helt herned 😉)

Dine mails er højst sandsynligt for lange eller for rodede… Du kan imødekomme dette ved at benytte dig af en CTA knap, som er centreret af resten af indholdet i din e-mail. Kunderne bliver ofte distraheret af alt (det måske) interessante indhold og glemmer helt at foretage den handling, som du egentlig gerne vil have dem til.

Oliver Seiffert

Oliver Seiffert