Sådan øger du livstidsværdien med e-mail marketing

Det er billigere at få en eksisterende kunde til at købe igen, end det er at skaffe en ny kunde. Faktisk koster det 5 gange så meget at skaffe en ny kunde, end at få en tidligere kunde til at købe igen. Men det er langt fra alle danske virksomheder, som har fokus på at øge livstidsværdien for deres nuværende kunder – for mange virksomheder er der blot fokus på at skabe trafik til deres site, men ikke på, hvordan du får dem til at foretrække din virksomhed frem for andre.

En kanal som er yderst effektiv til at få dine kunder til at komme tilbage, er e-mail marketing. Med den personlige kommunikation, som netop kendetegner e-mail marketing, er det et effektivt værktøj til at opbygge tættere kunderelationer og skabe kundeloyalitet.

Automatiserede flows

Med automatiserede flows kan du påvirke dine kunder med tilpassede budskaber hele vejen gennem kunderejsen og derved øge livstidsværdien og kunderelationen for at få kunden tilbage. Her er vores bud på, hvilke automatiserede flows du bør anvende, for at få kunderne til at vende tilbage til din virksomhed.

Thank you customer

Det er yderst vigtigt at takke dine kunder for, at de er kommet tilbage, og igen i forhold til mikro konverteringer. Det kan her være oplagt at få kunden til at anmelde din virksomhed, da kunden netop lige har købt et af dine produkter – kunden føler sig hermed hørt, og samtidig kan du bruge disse anmeldelser til at overbevise andre om, at de skal handle hos dig. Formålet med “Thank you customer” er essentielt for din virksomhed – uden dine kunder er der ingen forretning. Dette flow hænger sammen med post purchase, da de har samme målsætninger og budskab.

Post purchase

Et automatiseret post purchase flow er målrettet de personer, som har foretaget et køb hos dig. Formålet med dette flow er at skabe et godt indtryk hos dine kunder og skabe en god relation. Her kan du f.eks. vise kunden, hvordan denne nemt kan anvende dine produkter. Dette flow kan både være med til at få nye kunder og øge chancerne for, at en kunde handler hos dig igen.

Genkøb

Har du produkter, der købes igen og igen? Så er det oplagt at benytte et genkøbs flow. Genkøbs flowet starter lige inden, at din kunde typisk vil genkøbe dit produkt. Dyk ned i dine købsdata og find ud af, hvornår dine kunder typisk foretager et genkøb af dine produkter. Der findes ikke nogle regler for, hvornår dit flow skal gå i gang, men det bestemmes ud fra dine produkter. Med genkøbs flowet gør du det nemt for din kunde at købe igen og derved øger du chancerne for at få en kunde til at vende tilbage og blive en loyal kunde.

Loyale kunder

Loyale kunder er yderst vigtige for din virksomhed, da der er større sandsynlighed for, at de vil foretage et køb igen, købe nye produkter hos dig og anbefale din virksomhed til andre. Du bestemmer selv og kan opsætte kriterier for, hvornår en kunde betragtes som loyal i din virksomhed. Med dette flow er formålet at fastholde dine kunder, så de forbliver loyale. Nøgleordet i dette flow er at kundepleje.

Som nævnt tidligere, så er det yderst vigtigt også at have fokus på at øge andelen af tilbagevende kunder. Udnyt muligheden med at anvende flows, som er en meget effektiv måde at ramme de eksisterende kunder med personlige budskaber og værdi, og dermed øge livstidsværdien.

Hos Poetype har vi samarbejdet med Jupiter Cykler, hvor et af fokuspunkterne netop har været, at øge livstidsværdien deres kunder. Faktisk har e-mail marketingindsatsen været med til at øge livstidsværdien med 118%. Du kan læse mere om casen her.

Oliver Seiffert

Oliver Seiffert