Sådan øger du livstidsværdien med e-mail marketing

Det er billigere at få en eksisterende kunde til at købe igen, end det er at skaffe en ny kunde. Man siger det koster 5 gange så meget at skaffe en ny kunde, end at få en tidligere kunde til at købe igen. Men det er langt fra alle danske virksomheder, som har fokus på at øge livstidsværdien for deres nuværende kunder – for mange virksomheder er der blot fokus på at skabe trafik til deres site, men ikke på at skabe loyalitet.

Mange virksomheder har fokus på at levere den gode oplevelse, men der er sjældent en strategi eller direkte initiativer for at skabe den ønskede kundeloyaliteten. Det er her email marketing er et godt våben. Kundernes inbox er, i dagens marketing landskab, den bedste kanal, når det gælder kommunikation med eksisterende kunder. Det er særligt den personlige og vedvarende kommunikation, der gør email til et effektivt værktøj til at opbygge tættere kunderelationer og skabe kundeloyalitet.

Hos Poetype har vi undersøgt emails effekt på livstidsværdien af vores klienters kunder. De kunder der tilmelder sig nyhedsbrevet i forbindelse med deres første køb, omsætter i gennemsnit mellem 25-60% mere over de næste 6 måneder, end de kunder som ikke vælger at tilmelde sig nyhedsbrevet.

Denne forøgelse af livstidsværdien skyldes primært tre ting:

  1. Virksomhederne kan løbende kommunikere deres budskaber som udsalg, nye produkter og andet. Dette er svært at gøre uden email, da du ellers skal lave organiske SoMe opslag eller betal annoncering. Organiske SoMe opslags reach afhænger af algoritmen, som afgør, hvem der ser dit opslag. Betalt annoncering koster penge, og der skal ofte være en læringsfase, hvilket ikke altid er en mulighed for tidsbestemte kampagner.

  2. Kontinuerlig kommunikation og eksponering af virksomhedens brand skaber øget brand awareness. Så kunden har større tilbøjelighed til at huske virksomheden senere. Næsten hver eneste mail, som du sender, er en impression i form af åbninger og påmindelser om din virksomheds eksistens.

  3. Kundeklubber og loyalitetsprogrammer, der belønner loyalitet i form af optjente point og andre rabatter. Mange loyalitetsprogrammer og kundeklubber er bygget op på email kanalen. Så email er for nogle virksomheder en central del af deres retention- og loyalitetsstrategi. Kunder der bliver belønnet for deres køb og loyalitet, bliver selvfølgelig mere loyale over tid. Best case er, at kundernes fremtidige købsrejser starter hos din virksomhed frem for på Google, hvor du skal dyste med konkurrenterne.

Automatiserede flows

Med automatiserede flows kan du påvirke dine kunder med tilpassede budskaber hele vejen gennem kunderejsen, og derved øge livstidsværdien og kunderelationen for at få kunden tilbage. Her er vores bud på, hvilke automatiserede flows du bør anvende, for at få kunderne til at vende tilbage til din virksomhed.

Thank you customer

Det er yderst vigtigt at takke dine kunder for, at de er kommet tilbage, og igen i forhold til mikro konverteringer. Det kan her være oplagt at få kunden til at anmelde din virksomhed, da kunden netop lige har købt et af dine produkter – kunden føler sig hermed hørt, og samtidig kan du bruge disse anmeldelser til at overbevise andre om, at de skal handle hos dig.

Post purchase

Et automatiseret post purchase flow er målrettet de personer, som har foretaget et køb hos dig. Formålet med dette flow er at skabe et godt indtryk hos dine kunder og skabe en god relation.

Du kan have fokus på at levere den service, som er mulig i fysiske butikker, men svært online. Det kan være at vise kunden, hvordan de nemt kan anvende dine produkter.

Et andet mål med flowet er mikro konverteringer. Det kan her være oplagt at få kunden til at anmelde din virksomhed, da kunden netop lige har købt et af dine produkter, og samtidig kan du bruge disse anmeldelser til at overbevise andre om, at de skal handle hos dig. Det kan være at få dem til at følge dig på SoMe.

Genkøb

Har du produkter, der købes igen og igen? Så er det oplagt at benytte et genkøbs flow. Genkøbs flowet starter lige inden din kunde typisk vil genkøbe dit produkt. Dyk ned i dine købsdata og find ud af, hvornår dine kunder typisk foretager et genkøb af dine produkter. Der findes ikke nogle regler for, hvornår dit flow skal gå i gang, men det bestemmes ud fra dine produkter. Med genkøbs flowet gør du det nemt for din kunde at købe igen, og derved øger du chancerne for at få en kunde til at vende tilbage og blive en loyal kunde.

Loyale kunder

Loyale kunder er yderst vigtige for din virksomhed, da der er større sandsynlighed for, at de vil foretage et køb igen, købe nye produkter hos dig og anbefale din virksomhed til andre. Du bestemmer selv og kan opsætte kriterier for, hvornår en kunde betragtes som loyal i din virksomhed. Med dette flow er formålet at fastholde dine kunder, så de forbliver loyale. Nøgleordet i dette flow er at kundepleje.

Som nævnt tidligere, så er det også yderst vigtigt at have fokus på at øge andelen af tilbagevendende kunder. Udnyt muligheden med at anvende flows, som er en meget effektiv måde at ramme de eksisterende kunder med personlige budskaber og værdi, og dermed øge livstidsværdien.

Hos Poetype har vi samarbejdet med Jupiter Cykler, hvor et af fokuspunkterne netop har været, at øge livstidsværdien på deres kunder. Faktisk har email marketingindsatsen været med til at øge livstidsværdien med 118%. Du kan læse mere om casen her.

Sådan får du succes med din e-mail marketing i 2024

Vores nye ebog er lavet til dig, som er nysgerrig på, hvad e-mail marketing kan gøre for din forretning.

I ebogen kommer vi rundt i alle kroge og aspekter af e-mail marketing. Alt lige fra kampagnestruktur, leadgenerering, strategi, hvordan man skriver en konverterende e-mail og meget, meget mere.

Ved at downloade ebogen, accepterer du samtidigt at modtage nyheder fra Poetype.

Oliver Seiffert

Oliver Seiffert