Vores 10 største learnings fra 2021

1. Vigtigheden af owned marketing

I 2021 har vigtigheden af owned marketing virkelig taget fart. Først og fremmest har iOS 14.5-opdateringen på Facebook gjort, at det er blevet endnu mere kompliceret at attribuere korrekt. Owned marketing gør dette op ved, at du ejer dine egne leads – hvilket også gør, at du får alt data, samt kan attribuere korrekt til dine owned marketing kanaler. En anden fordel ved, at du ejer dine egne leads, er også, at du kan få en dybere indsigt i din målgruppe og deres købsvaner – hvilket gør, at du kan optimere dit marketing-mix herefter.

2. iOS 15 opdateringen

Udover, hvad der er blevet kendt som den opdatering med de største konsekvenser for paid social annoncering, iOS 14.5, så har Apple også lanceret iOS-15 opdateringen. En opdatering, der kommer til at give Apple’s brugere flere muligheder for selv at bestemme, hvilke virksomheder de vil dele deres private informationer med. Denne opdatering har fået kaldenavnet ”Mail Privacy Protection”. Vi har skrevet et dybdegående indlæg omkring, hvad du kan gøre for at vende denne opdatering til din fordel – Læs mere her.

3. Vigtigheden af kvalificeret leadgenerering

Det har været enormt vigtig for både vores nuværende og tidligere kunder at vækste deres e-mail lister i 2021. Dette har været et stort fokus, da vi utallige gange har oplevet, at kunder kommer til os med en problemstilling, der lyder således: ”Vores salg er faldet på Facebook”. Og ja, det er det højst sandsynligt grundet iOS 14.5-opdateringen. Derfor har vi rådført vores kunder til at investere mere i leadgenerering, både på Facebook, men så sandelig også på deres egen hjemmeside. Som nævnt ovenfor, så er owned marketing blevet en kæmpe stor nødvendighed for, at blive en succes som online forretning.

Vil du vide mere om leadgenerering? Så læs vores guide til leadgenerering her.

4. Salgs- vs informationsmail

Informationsmails er mindst lige så vigtige som salgsmails, og her er et eksempel: Vi sendte en e-mail ud for en kunde, som ikke havde andre intentioner end at informere deres kunder om et nyt tiltag. Denne e-mail klarede sig bedre på både salg og engagement, end de andre 3 salgsmails, som vi sendte ud i samme periode. Det viser, hvor vigtigt det er ikke kun at sende salgsmails. Den danske forbruger er vant til at modtage utallige salgsmails næsten dagligt, hvorimod en informationsmail kun er til deres fordel.

Det handler om at vise kunden, at de betyder noget for dig, og at du gerne vil gøre noget for dem. Derfor er det virkelig vigtigt, at du anvender lead nuturing til dine leads. Det vil sige, at du giver dem noget af værdi og information, så alt ikke handler om salg hele tiden.

5. Tiden og energien vi sparer vores kunder for

Time is the ultimate currency”, sådan tweetede Elon Musk i september, 2021. Tid er den ultimative valuta, mere præcist kan det ikke formuleres. En af de ting, som vi hjælper vores kunder med, er at spare tid. Om du er webshopejer, CMO, marketeer eller noget helt fjerde, så har du bare ofte ikke tiden. Måske du heller ikke har kompetencerne til at sætte dig ned og udarbejde e-mail flows samtidig med, at du skal sende kampagner ud, opretholde deliverability og sørge for leadgenerering, så virksomheden kan få succes med e-mail marketing. Det er her, at vi kommer ind i billedet! Med vores specialister inden for netop e-mail marketing sparer vi vores kunders tid. Vi udarbejder hele strategien for jeres e-mail marketing, laver analyser af både brand, tone-of-voice og målgruppen samtidig med, at vi med e-mail marketing øger livstidsværdien, kunderelationen og omsætningen. Vi går ind og overtager hele e-mail marketing-processen, hvilket er udsendelse af kampagner, nyhedsbreve, opsætning af automations og løbende splittesting, for at forbedre og optimere arbejdet.

6. Folk kender ikke til e-mail marketing

En af de største indvendinger vi møder, når vi bliver kontaktet omkring e-mail marketing er, at folk simpelthen ikke ved, hvad e-mail marketing er ..

Hvis vi skal koge det helt ned, så er e-mail marketing en kanal, hvor vi skaber den mest direkte kontakt til kunden. E-mail marketing skaber en større livstidsværdi og forbedrer kunderelationen. Desuden står e-mail marketing for op mod 20% af vores kunders omsætning. En af de største muligheder og en af grundene til, at du skal implementere e-mail marketing i din marketingmix er, at du får mere ud af dine nuværende kunder og de potentielle kunder, som har besøgt din hjemmeside. Ligeledes skal det nævnes, at med e-mails kan du påvirke potentielle kunder med dedikerede budskaber, der er designet til hvor personen er i deres købsrejse. På den måde kan du vejlede dine kundeemner til at blive aktive kunder.

7. Apples store vækst

Apple vækster vanvittigt meget hvert år, og det samme gør antal brugere af deres devices. I 2021 er der over 1 milliard mennesker, som benytter sig af Apples iPhones. I Danmark er det næsten 50%, som har en iPhone. I maj 2021 er over 90% af åbninger på telefonen foretaget fra en iPhone, hvilket også bare viser hvor stor en plads Apple har på markedet. 

Med det sagt, så bliver disse tal sværere at måle på i fremtiden, da Apples nye iOS 15-opdatering fjerner muligheden for at tracke åbningsrater på Apples devices. Det kan du læse meget mere om i vores blogindlæg om iOS 15-opdateringen her.

8. Efterspørgslen på e-mail marketing

Corona-pandemien, iOS 14.5-opdateringen og den generelle markedsforståelse, har skabt et grundlag for en kæmpe vækst af efterspørgsel på e-mail marketing i 2021. Alligevel er det kun 40% af danske virksomheder, som benytter sig af automatiserede e-mail serier. 85% af disse virksomheder svarede, at det skyldes manglende tid. For os er det især interessant, at analysen fra E-mail Summit konkluder, at 74% af respondenterne forventer at fokusere mere på e-mail marketing, inden for de næste 12 måneder. Der er altså stor interesse for e-mails, og det er med god grund.

9. Hvordan e-mail marketing supplerer og forbedrer hele marketingmixet

Som nævnt et par gange tidligere, er e-mail marketing blevet en stor del af danske virksomheders marketing-mix, men det er også vigtigt at forstå, hvor e-mail marketing er mest relevant og hvordan det skal bruges i forhold til de andre markedsføringskanaler, som du benytter.

Den trafik som du betaler for på paid social og Google, får du muligheden for endnu en gang at påvirke med e-mail marketing. Du kan altså få endnu mere ud af den trafik, som du allerede har skabt – både i forhold til potentielle kunder, men også allerede eksisterende kunder.

10. Hvor vigtigt det er at benytte sig af specialister

Vores kundecase af M Univers viser vigtigheden af, at have professionelle specialister til at udføre ens e-mail marketing. M Univers havde selv opsat et abandoned cart-flow gennem deres CRM-system; Shopify. De var selv meget tilfredse med, hvordan flowet performede, men da vi tog over og vækstede omsætningen fra abandoned cart-flowet med over 13 gange, så slog de virkelig øjnene op og forstod vigtigheden i at have det rette budskab og lave den bedst mulige opsætning, strategi og setup. Du kan læse hele casen her.

Sådan får du succes med din e-mail marketing i 2024

Vores nye ebog er lavet til dig, som er nysgerrig på, hvad e-mail marketing kan gøre for din forretning.

I ebogen kommer vi rundt i alle kroge og aspekter af e-mail marketing. Alt lige fra kampagnestruktur, leadgenerering, strategi, hvordan man skriver en konverterende e-mail og meget, meget mere.

Ved at downloade ebogen, accepterer du samtidigt at modtage nyheder fra Poetype.

Kathrine Svanborg

Kathrine Svanborg